5 tips bij acute buikgriep

Het doet opnieuw de ronde: buikgriep. Niets vervelender dan de hele dag misselijk zijn en voortdurend richting de wc moeten lopen, maar gelukkig is het ook snel weer over. 5 eenvoudige maar nuttige tips om buikgriep door te komen. 

1. Drinken, drinken, drinken

Wie met diarree te kampen krijgt, verliest veel vocht en loopt kans op uitdroging. Water drinken is dus de boodschap. Het is beter om vele keren kleine slokjes te drinken dan veel water in één keer.

2. Licht eten

Het is normaal als je even geen of veel minder zin hebt om te eten. Wil je toch graag iets binnen hebben, kies dan voor lichte voeding: een beschuitje met confituur, een tas bouillon, kippensoep of yoghurt. Het is normaal als niet alles binnen blijft.

3. Probiotica

Het vervelendste aan buikgriep is ongetwijfeld het vele overgeven en de diarree. Om dat tegen te gaan neem je best probiotica in.

4. Ontsmetten

Buikgriep is enorm besmettelijk. Denk dus ook eens aan de rest van je familie en ontsmet regelmatig je handen, de wc-bril en de deurklinken.

5. Doorbijten

Het is misschien een magere troost, maar toch: hoe hevig buikgriep ook kan zijn, het is heel kort van duur. Meestal ben je er na 24 uren vanaf. Even doorbijten dus.

  • Wat te doen tegen zweetbillen bij warm weer?

    De temperaturen stijgen, de zon begint meer te schijnen en dat is voor veel vrouwen hét ideale moment om een rokje aan te trekken. Daar begint alle ellende, want bij warm weer krijgen onze billen het hard te verduren. Ze beginnen namelijk hevig te zweten ... Het resultaat? Zweetbillen, een nat rokje en schurende bovenbenen. Maar hoe kunnen we dit vermijden? 

    Warmteuitslag en een nat achterwerk

    Tropische temperaturen kunnen dan wel aangenaam zijn, ze veroorzaken ook heel wat problemen bij vrouwen (en soms mannen). Zodra we een rokje of een short uit de kast kunnen halen, zijn we helemaal in de wolken. Tot we ze uiteindelijk aantrekken en ons weer een onaangenaam fenomeen herinneren, namelijk zweetbillen en warmteuitslag.

    Een nat achterwerk kan ontstaan door de hitte, dan laat je overal waar je gaat zitten een natte plek achter. Maar soms zit er meer achter dit probleem ... Als het vocht een rare geur heeft of een vreemde kleur, ga je best eens langs bij je huisarts. Wie weet heb je wel last van anale scheurtjes, aambeien of een lekkende anus.

    Warmteuitslag ontstaat vaak door schurende bovenbenen, wat meestal wordt veroorzaakt door warme temperaturen. Je huid zwelt namelijk op en je zweetkliertjes raken verstopt ... Het resultaat? Een rode en geïrriteerde huid, kleine schaafwonden, rode bultjes of blaasjes, jeuk, ... Dit heeft geen direct verband met je gewicht, maar eerder met je lichaamsbouw. Als je vaak last hebt van schurende bovenbenen, krijg je bijgevolg ook sneller warmteuitslag. Soms kan het zelfs een bacteriële infectie zijn en ga je best langs bij de dokter.

    Hoe vermijd je warmteuitslag of geraak je er vanaf?

    • Draag een shortje onder een rok of jurk. Kies voor een langer model met lange pijpen, zodat het broekje niet omhoog kruipt.
    • Probeer eens shapewear te dragen onderaan. Deze broekjes blijven goed zitten en houden je figuur mooi strak. Draag het wel niet heel de dag, want anders kan je huid niet ademen en wordt het na een tijd oncomfortabel.
    • Vermijd huid-op-huidcontact
    • Door talkpoeder te gebruiken, zal de rode en geïrriteerde huid kalmeren omdat het vochtabsorberend werkt. Bij velen heeft dit soort poeder een positief effect, je kan ook maïspoeder gebruiken als alternatief.
    • Je kan ook een coolpack leggen op de rode en geïrriteerde huid, maar doe het niet te lang.
    • Smeer goede crèmes op de wondjes. Kies voor een bodycrème die een beschermlaagje aanlegt zonder in de huid te trekken, en water- en zweetresistent is.
    • Draag geen te strakke kleding en kies voor luchtige, goed ademende stoffen zoals katoen
    • Neem koude douches om het zweten tegen te gaan.

    • Drink veel water zodat je lichaam gehydrateerd blijft. Zo zal je lichaamstemperatuur ook in een snel tempo dalen en het zweten verminderen.
    • Vaseline zorgt ervoor dat je benen soepeler tegen elkaar wrijven en er dus minder frictie is. Maar het volstaat niet om het maar één keer aan te brengen, na enkele uren is de vaseline compleet ingetrokken in je huid.

      Hoe raak je van die zweetbillen af?

    • Om het zweet te absorberen kan je talkpoeder of maïspoeder gebruiken.
    • Je kan ook je deodorant-stick of anti-transpirant over je billen smeren. Vooral het laatste kan erg goed werken, maar stop ermee als je blijvende irritatie aanhoudt die niet weggaat. Zoek liefst een anti-transpirant zonder parfum/alcohol en met kalmerende stoffen als Allantoïne.
    • Je ondergoed is een van de belangrijkste factoren. Vermijd strak ondergoed en katoen, want deze houden vocht vast en blijven het vasthouden. Kies eerder voor stoffen als merino wol, zijde en microfiber. Zij nemen het vocht van de huid uitstekend op en laten het snel weer verdampen. Sportondergoed is in dit geval een goede optie.
    • Overgewicht kan soms ook voor meer zweetafvoer zorgen. Door enkele kilo'ste verliezen zal je normaal gezien ook minder zweten. Maar dit kan verschillen per persoon en lichaamsbouw.
    • Regelmatig je billen droog deppen met wc-papier of vochtige doekjes kan ook voor een heel verschil zorgen.
    • Zorg voor een goede hygiëne van je achterste, door het met milde zeep te wassen.

      Spreid hierbij echt je billen uit elkaar, zodat je geen plek vergeet. Er zitten hier namelijk allerlei apocriene zweetklieren (net zoals bij de oksels) en nog achtergebleven resten van ontlasting. Als je dit té weinig doet, kan het wel eens voor een onaangenaam geurtje zorgen.

  • Insectenbeet? Zo reken je af met de jeuk!

    Hoge temperaturen en een stralend zonnetje, de zomer is in het land! Jammer genoeg betekent dit ook een overdaad aan insecten die maar al te graag hun sporen nalaten op je lichaam. En wat komt er hand in hand met insectenbeten? Ongelooflijk veel jeuk! Maar geen nood, wij hebben hier enkele hulpmiddelen verzameld om je te verlossen van al die kriebels.

    • Essentiële oliën

    Lavendelolie, tea tree, kokosolie ... enzovoort verzachten de jeuk en zwelling van insectenbeten. Tea tree heeft bijvoorbeeld naast een verzachtend ook een antibacterieel effect, wat eventuele infecties kan tegengaan. Probeer deze oliën wel niet te veel te smeren, want dat kan leiden tot irritaties.

    • Basilicum

    Duik in je kruidentuin, want basilicum heeft ook een verrassend ontstekingswerend effect. Als je een blaadje basilicum op de beet legt, zal de zwelling van de beet in een mum van tijd minderen. Ook tegen de geur van het kruid zijn muggen niet opgewassen, dus zeg maar dag tegen die extra muggenbeten!

    • Citroen - en limoensap

    Enkele druppeltjes citroen - of limoensap op je beet en hupsakee, de jeuk is verdwenen! Het sap van deze vruchten heeft antibacteriële eigenschappen en werkt dus heel goed tegen dat jeukende gevoel. Opgelet: Gebruik deze hulpmethode niet als je buiten loopt, want de combinatie van de zuren en de zon kan wel eens brandwonden veroorzaken.

    • Aloë Vera-gel

    Deze gel werkt ontstekingswerend en vermindert de bultjes op je huid. Een beetje gel op de beet kan al voor een groot verschil zorgen, bewaar de gel in de ijskast voor een beter resultaat.

    • Zalven op basis van cortisone

    De strafste remedie tegen die vervelende insectenbeten zijn zalven op basis van cortisone. Maar gebruik deze zalven enkel na advies van je huisarts. Deze zalfjes zijn ook kindvriendelijk, ze mogen gebruikt worden vanaf de leeftijd van 3 jaar.

    Als je insectenbeten blijven jeuken en opwellen, dan neem je beter extra anti-jeukpillen in op basis van een antihistaminicum. Wil je eerder producten gebruiken op basis van natuurlijke bestanddelen? Dan kan je bijvoorbeeld kiezen voor utriflor van VSM. Deze kunnen zelfs gebruikt worden voor baby's.

  • Is een glutenvrij dieet nu echt gezond? 

    Er is de laatste tijd heel wat om te doen: glutenintolerantie. Meer en meer mensen, ook wie niét per se intolerant is aan gluten, volgen een glutenvrij dieet. Want dat zou gezond zijn. Maar is dat ook echt zo? Wat is er nu van aan? En hoe weet je of jij of je kinderen glutenintolerant zijn? Een zelftest kan al een indicatie geven.

    Maar eerst en vooral: wat is glutenintolerantie of coeliakie eigenlijk?

    Het is een chronische auto-immuunziekte, veroorzaakt omdat iemand overgevoelig is voor gluten. Gluten zijn een groot onderdeel van de eiwitten in granen: tarwel, rogge, gerst, spelt en kamut. Banaal eten als brood, koeken en pasta bevatten gluten. Mensen met een glutenintolerantie krijgen verschillende buikklachten na het eten van gluten, omdat die de binnenkant van de dunne darm beschadigen. Bij ernstige beschadiging kunnen bepaalde voedingsstoffen zelfs niet meer goed opgenomen worden.

    Is een glutenvrij dieet nu gezond of niet?

    Daar gaat natuurlijk de hele discussie om. Het spreekt voor zicht dat mensen die met een glutenintolerantie kampen weinig andere keuze hebben dan glutenvrij te eten. Maar hoe zit het met mensen die niet meteen last ondervinden? Is een glutenvrij dieet ook voor hen gezonder?

    Een groot misverstand is bijvoorbeeld dat je van een glutenvrij dieet zou vermageren. Mensen die glutenvrij eten, hebben meer fruit en groenten op het menu staan, zeker wel, maar de alternatieven die ze moeten kopen bevatten vaak meer vetten, bewaarmiddelen en ook calorieën. Een onbegeleid glutenvrij dieet kan ook tot ijzer-, zink- en vitaminetekorten leiden. Voedingsdeskundigen raden een glutenvrij dieet vaak af voor mensen die niet intolerant zijn. Een normaal uitgebalanceerd dieet is voor een gezonde persoon nog steeds de beste optie. En wil je toch een paar kilo’s kwijt? Schrap dan enkele dagen per week koolhydraten en suikers van het menu. Gluten mag je gewoon blijven eten.

  • Scheelzien bij kinderen, hoe pak je het aan?

    Red de ogen van je kinderen en voorkom strabisme of scheelzien. Deze oogaandoening komt ongeveer bij 4% van de kinderen voor. Het oogt niet alleen onaantrekkelijk, maar het kan ook slechtziendheid veroorzaken. 

    Wat is strabisme?

    Strabisme is een oogaandoening waarbij de ogen van je kind niet correct zijn uitgelijnd en in verschillende richtingen wijzen, beter bekend als scheelzien. Een oog kan recht vooruit kijken, terwijl de andere naar binnen, buiten, boven of beneden wijst.

    Op welke leeftijd testen op strabisme?

    Liefst zo vroeg mogelijk. Pak je het probleem aan voor 4 maanden en is er sprake van vroegtijdig scheelzien bij je kind? Dan is de aandoening meestal blijvend én ernstig. Het blijft zeker niet onopgemerkt en vereist dringend een bezoek aan de oogarts. Tot 4 maanden oud kan er nog sprake zijn van een voorbijgaande motorische incoördinatie. Vanaf 4 maanden controleer je best regelmatig het oogevenwicht van je baby. Elke vorm van scheelzien is een reden tot ongerustheid, ook al is het slechts lichtjes of niet permanent. Kinderen die te vroeg geboren zijn, kampen met een neonataal probleem of van wie de ouders vroeger strabisme hadden, ook wel 'risicokinderen' genoemd, moeten systematisch voor hun eerste verjaardag onderzocht worden door een oogarts. Als er geen diagnostische aanwijzing is, moet dit oogonderzoek uiterlijk gebeuren voor de tweede verjaardag.

    Wie moet je contacteren bij ongerustheid?

    Bij de minste ongerustheid kan je advies vragen aan een oogarts en zo snel mogelijk een afspraak maken. Zo niet, wend je dan tot een orthoptist, die je later zal doorverwijzen naar een oogarts, afhankelijk van de ernstigheid van het probleem.